TONN Studio to:

Krzysztof Tonn – właściciel studia oraz właściciel HUM Audio Devices.

Maciej Staniecki – główny realizator, menadżer studia a także kompozytor, gitarzysta i producent muzyczny.

Budynek i wyposażenie

Studio istniej od 1999 a w obecnej lokalizacji mieści się od 2004 roku. Budynek został specjalnie do celu zaprojektowany, o adaptacje akustyczną zadbał uznany specjalista Krzysztof Pajor. Studio hołduje analogowym tradycjom. Miksy robimy przy użyciu stołu Sony MCI oraz zewnętrznych urządzeń. Nagrania, w zależności od oczekiwań, rejestrowane są na 16-ścieżkowym magnetofonie Studer lub ProTools HD z przetwornikami Mytek i Digidesign. Obie techniki można dowolnie łączyć.

Posiadamy fortepian koncertowy Petrof i organy Hammonda z Leslie. Po latach praktyki uzyskaliśmy konfigurację, która pozwala na uzyskanie spójnego, nasyconego analogowego brzmienia. Wielkim wsparciem jest świetna akustyka sali nagrań oraz umiejętności techniczne Krzysztofa, który buduje i remontuje sprzęt studyjny.

Atmosfera

Dbamy o dobrą atmosferę, która jest podstawą nagrań. Wiemy od Was, że nam się to udaje. Maciej (główny realizator studia) jest aktywnym artystą, co przekłada się na większe zrozumienie potrzeb nagrywających.

Dom na uboczu miasta z gościnnymi pokojami sprzyja zanurzeniu się w pracy. Nie mamy też wątpliwości: sprzęt się przydaje, ale muzykę i nagrania tworzą ludzie.

Sesje live

Uważamy się za specjalistów w sesjach live. To zawsze inspirujące wyzwanie uchwycić zespół jako całość. Mamy świetną salę nagrań z żywą akustyką oraz dwa częściowo przeszklone boksy dla cichych instrumentów jak kontrabas czy wokal. Zwykle nagrywamy na 16-śladowy magnetofon a następnie wgrywamy do Protoolsa. Zdarzyło się że robiliśmy nagranie, miks i mastering całkowicie analogowo. Utwory zostały finalnie zgrane na półcalową taśmę i na niej dotarły do winylowej tłoczni.

Nagranie, mix i mastering

Miksy tworzymy przy użyciu miksera Sony MCI oraz zewnętrznych urządzeń. Miks powstaje praktycznie od momentu nagrań, ponieważ brzmienie całości jest budowane już przy doborze i ustawieniu mikrofonów. Nie zaczynamy nagrań zanim zespół zabrzmi spójnie prawie jak mix. Zazwyczaj uzyskujemy to bez użycia korekcji na stole a przy znalezieniu odpowiednich pozycji mikrofonu z dbałością o ich fazowanie. Obecnie ustawienie zadowalającego brzmienia np. przy zespole 4osobowym zajmuje w granicach pół sesji. Oczywiście dużo zależy od brzmienia i sprawności zespołu.

Jeśli materiał ma być miksowany gdzie indziej ślady są tak przygotowane, że brzmienie całości jakie słyszeliśmy podczas nagrań jest szybkie do uzyskania poprzez samo ustawienie proporcji śladów. Oczywiście staranny miks wymaga więcej pracy. Mastering proponujemy automatycznie i wykonujemy go przy użyciu analogowych urządzeń. Wspomnieć trzeba o analogowym bardzo skutecznym limiterze który pozwala osiągnąć wysoki RMS i jest przy tym bardzo plastyczny. Oczywiście mastering można wykonać gdzie indziej.

Pomieszczenia

Sala nagrań: 50m2, wysokość 4m, klimatyzacja. Analogowy odsłuch słuchawkowy dla każdego muzyka oddzielnie.

Reżyserka: 30m2, wysokość 3m, klimatyzacja.

Noclegi

Mamy 5 miejsc noclegowych w oddzielnej przestrzeni mieszkalnej na piętrze. Dwie dwuosobowe sypialnie i nazwijmy to tv-room z rozkładanym łóżkiem. Plus łazienka. Oprócz tego kuchnia i toaleta na dole (w przestrzeni studia). Jedzenie można zamawiać, ale muzycy bardzo często gotują sami dopieszczając atmosferę podczas nagrań 🙂

Wywiad

Posłuchaj naszych realizacji